800 10 66 10
8:00–17:00 | Po–Pá

Proč jsou superpotraviny tak super?

25. září 2022Životní pojištění

Možná už jste o nich slyšeli. Superpotraviny nejsou žádnou horkou novinkou ani nedostupnou záležitostí, přesto je možná v obchodech pravidelně míjíte. Řada zdánlivě obyčejných potravin přitom může mít mnoho skvělých benefitů pro vaše zdraví. Stačí vědět, kam se podívat.

Obr1-_zdrave_potraviny_misky_shutterstock_1061637812

Co je superpotravina

Superpotraviny ve srovnání s „obyčejnými“ potravinami obsahují velké množství vitamínů, minerálů a antioxidantů. Díky látkám, které obsahují, mají mnoho pozitivních účinků na naše zdraví – samozřejmě pouze v případě, že je zařadíte do svého běžného jídelníčku. Například:
  • Pomáhají našemu imunitnímu systému, takže nás hned tak něco neskolí.

  • Dodávají nám energii, se kterou hravě zvládnete každodenní výzvy i náročnější úkoly.

  • Detoxikují organismus a zbavují ho odpadních látek.

  • Mají antioxidační účinky.

Sečteno podtrženo, superpotraviny mají blahodárné účinky na naše tělo, které se projevují například i v lepší fyzičce, mentální pohodě a sexuální kondici. A proto jsou tak super!

3 superpotraviny, které udělají radost vašemu jídelníčku

Jako superpotravinu můžeme označit téměř každé jídlo, které má mnoho zdraví prospěšných živin a benefitů, a naopak žádné nebo jen velmi málo nepříznivých vlastností. Pojďme se detailněji podívat na výhody některých z nich.

Skořice

Skořice je skvělým bojovníkem proti podzimnímu nachlazení, rýmě i kašli. Posiluje náš imunitní systém a pomáhá nás bránit před škodlivými bakteriemi a viry. Kromě toho urychluje trávicí procesy, ulevuje při zácpě či průjmu a přispívá k vyplavování nadbytečných tuků z těla – to je skvělá zpráva pro všechny, kdo si potřebují hlídat svou hladinu cholesterolu.

Nedávný výzkum navíc zjistil, že vůně skořice podporuje funkce mozku. Aktuálně se zkoumá i její vliv na Alzheimerovu chorobu a jiné typy demence, využívá se ale i v rámci boje s HIV. Skořice totiž funguje protizánětlivě, pomáhá udržovat naše buňky zdravé, brání je před napadením virem, a naopak se s její pomocí zbavujeme odpadních látek.

Salát, avokádo, zdravá večeřeSuperpotraviny v jídelníčku jsou pouze začátek. Klíčem ke zdravému a spokojenému životu je pravidelná a pestrá strava a zdravý životní styl.

Avokádo

Avokádo není super jen ve fitness a instagramovém světě. Účinky tohoto ovoce, které pochází z oblasti Mexika a střední Ameriky, lidé objevili už před více než 10 000 lety. Obsahuje velké množství vlákniny, minerálů a vitamínů, mezi nimi B6, C, E, hořčík a draslík.

Na rozdíl od jiného ovoce avokádo obsahuje hodně tuku, který přispívá k jeho krémové konzistenci. Mezi nutričními hodnotami převládají mastné kyseliny, které tvoří 56 % avokáda. Na druhou stranu neobsahuje téměř žádný cukr, což je u ovoce poměrně nezvyklé. Avokádo má například až 13krát méně cukru než kiwi, a přitom má více než dvojnásobné množství vlákniny. 

S avokádem nakládejte opatrně. Díky vysokému obsahu tuku (byť „dobrého“) má vysoký počet kalorií. Na druhou stranu ale velmi dobře zasytí, a proto je vhodné pro všechny typy diet. Avokádo má ale celou řadu dalších benefitů:

  • snižuje riziko infarktu a selhání ledvin,
  • zlepšuje symptomy artritidy, především pokud vás pobolívají kolena či kyčle,
  • má protizánětlivé vlastnosti a urychluje hojení ran,
  • u těhotných žen snižuje riziko vrozených defektů plodu,
  • snižuje hladinu cholesterolu.
 

Tip: Ani se superpotravinami se to nevyplatí přehánět. Základem je zdravý životní styl a přirozený balanc jak v jídle, tak i v životě. A když se vám do cesty postaví závažné onemocnění, invalidita či další nepříjemné životní překážky, pomůže je překonat životní pojištění. Přečtěte si o něm více na stránkách životního pojištění MojeJistota od KB Pojišťovny.


Borůvky

Mezi superpotraviny rozhodně patří i borůvky. Jsou nabité vitamínem C a obsahují kyselinu ellagovou a polyfenoly, které pomáhají zpomalit růst nádorů a působí i jako prevence rakoviny. To ale nejsou zdaleka jediné benefity této superpotraviny.

Borůvky a borůvkové smoothieBorůvky jsou mocnou superpotravinou, se kterou si v kuchyni můžete vyhrát, takže se vám jen tak nepřejí. Přimíchejte je do ovesné kaše, jogurtu, ranního smoothie, ovocného koláče, džemu, nebo z nich udělejte zdravou zmrzlinu či domácí limonádu.

  • Krásná pleť a vlasy – Antioxidanty v borůvkách neutralizují volné radikály a přispívají k tomu, že pleť vypadá mladší a zdravější. Skvělý vliv mají i na naše vlasy, které chrání před vypadáváním. Vitamín C zas působí na vlasy jako kondicionér, takže jsou přirozeně hezké a hebké.

  • Podporují hubnutí – Díky sacharidům v borůvkách se cítíme spokojení a sytí. Strava bohatá na borůvky navíc může změnit způsob, jak tělo uchovává a zpracovává cukr, a pomáhá tak redukovat tuk především v břišních partiích.

  • Podobně jako brusinky, i borůvky jsou skvělou zbraní proti infekcím a zánětům močových cest a příznivě působí i na prostatu.

  • Vitamíny C, E, A, B a další podporují imunitní systém. 

  • Pokud si borůvky dopřejete každý týden, snížíte tím riziko srdečního infarktu. Navíc snižují krevní tlak a celkově zlepšují kardiovaskulární zdraví.

  • Podporují funkce mozku, působí proti jeho degeneraci a mají skvělý vliv na paměť. Tahle superpotravina udržuje zdraví našeho mozku a příznivě působí na paměť i u starších lidí. Podporují kognitivní funkce mozku a podobně jako skořice, také borůvky jsou protizánětlivé. Pomáhají předcházet s věkem souvisejícím onemocněním, jako je Alzheimerova choroba.

  • Působí jako antidepresivum.

  • Kdepak mrkev. Borůvky obsahují velké množství vitamínu A, který má skvělý dopad na náš zrak. Vedle lepšího vidění brání i ztrátě zraku ve stáří.
 

Věděli jste, že: Piloti během druhé světové války jedli borůvky, aby si s jejich pomocí zlepšili noční vidění a podpořili ostrost zraku. I dnes se používají k léčbě unaveného zraku u lidí, kteří ho extrémně namáhají při výkonu svého zaměstnání (piloti, programátoři, řidiči apod.) a k léčbě šerosleposti. 

 

Další superpotraviny

Podobně bohatý výčet pozitivních dopadů na zdraví a dalších benefitů najdete i u dalších superpotravin. Aby se vám nepřejedly, je dobré nevěnovat se pouze jedné superpotravině, ale udržovat si pestrý jídelníček. Zkuste například:

  • Černý pepř

  • Papája

  • Chia semínka

  • Quinoa

  • Chlorella

  • Maca

  • Goji

  • Spirulina

  • Kapusta

  • Ovesné vločky

  • Brokolice

  • Zelený čaj

  • Zázvor

  • Brusinky

 

Ani superpotraviny nezvládnou všechno, proto je fajn mít v záloze životní pojištění na nečekané životní situace a zdravotní problémy, které vás mohou potkat. Rizikové životní pojištění vám v podobných situacích pomůže s výpadky příjmu či pokrýt výdaje spojené např. s léčbou vašeho onemocnění nebo bezbariérovou přestavbou vaší domácnosti. Kromě základního rizika smrti si můžete připojistit například riziko úrazu, dlouhodobé pracovní neschopnosti či závažného onemocnění. Více informací, se kterými budete mít v pojištění jasno, najdete v článku Abeceda životního pojištění.

Doporučené články

Tyto webové stránky používají soubory cookies, které mohou obsahovat osobní údaje. Tyto údaje ukládáme na základě Vašich preferencí, které můžete nastavit zde. Více informací o způsobu zpracování souborů cookies naleznete v Podmínkách používání cookies.
Upravit nastavení