800 10 66 10
8:00–17:00 | Po–Pá

Co dělat, když v zahraničí potřebujete lékaře? Neztrácet hlavu

18. května 2025Cestovní pojištění7 minut čtení

Blíží se léto a s ním i zasloužená dovolená – týden nebo dva, na které se těšíme celý rok. A programově si předem nepřipouštíme, dokonce odmítáme, že by ji mohlo něco pokazit. Ani před odjezdem, natož pak v místě pobytu. Jenže znáte to, děti už mají druhý den průjem a já jsem dneska při vstupu do moře špatně šlápla. Tlumím bolest prášky a chladím otok. Bude ale i dál stačit samoléčba, nebo mám raději vyhledat lékaře?

a-photograph-of-a-distraught-white-europ_3a1DUv0YS5qI6zgvU_HuaA_t95BFX0ESeS1YHH4lRshhw

Takové dilema na zahraniční dovolené řeší kde kdo. Přitom posouzení situace je pro správné rozhodnutí klíčové. Jestliže první příznaky jsou mírné, jako bolest hlavy, lehká nevolnost nebo únava, zvládne je samoléčba – dostatek vody, odpočinek a léky na bolest či nevolnost, které máte s sebou. Pečlivě ale sledujte intenzitu a trvání příznaků. Pokud se stav zhoršuje nebo neustupuje ani po déle než 24 hodinách, je konzultace lékaře už vhodná.

S vyhledáním lékaře rozhodně neotálejte, pokud přetrvává horečka nad 39 °C bez zlepšení, stejně tak při prudkých bolestech břicha, trvalém zvracení nebo průjmu delších než 24 hodin a podobný hraniční čas platí i pro silné bolesti hlavy a migrénu, dýchací potíže nebo neobvyklé bušení srdce. Nepodceňujte také podezření na zlomeninu, infekci se zarudnutím, otokem, hnisavým výtokem nebo otevřenou ránu.

Veřejná versus soukromá zdravotnická zařízení

Když nutně potřebujete lékaře, na první dobrou neřešíte, jestli jste otevřeli dveře do veřejného zdravotnického zařízení nebo u soukromého lékaře. Rozdíl může být obrovský, a to nejen v úrovni péče, ale hlavně v ceně ošetření.

Veřejná zařízení jsou financována státem, obvykle jsou levnější nebo hrazená v rámci evropského zdravotního pojištění (EHIC). Nevýhodou mohou být delší čekací doby a standard péče se může lišit podle země.

Soukromá zařízení mají obvykle lepší vybavení a služby, vezmou vás hned, ale ošetření je dražší a lékař chce většinou platbu předem, kterou pojišťovna uhradí zpětně až po návratu. Navíc u některých soukromých zdravotnických zařízení nemusí pojišťovna vždy hradit celý rozsah poskytnutých služeb, proto je vždy lepší poradit se s asistenční službou dané pojišťovny, jak postupovat.

Většina velkých nemocnic má také vždy pohotovost (Emergency), která je nejlepší volbou pro akutní vážné případy.

Kdy okamžitě volat linku tísňového volání 112?

Kdykoliv, kdy se zdravotní stav náhle a prudce zhorší a pozorujete na sobě symptomy akutní vážné nemoci. Například pokud máte příznaky infarktu – silnou bolest a tlak na hrudi, dušnost, bolest vystřelující do rukou nebo čelisti. Nebo příznaky mrtvice – ochrnutí jedné či více částí těla, potíže s řečí, náhlou zmatenost. Při vážných zraněních a silném krvácení, které nejde zastavit, při ztrátě nebo akutních poruchách vědomí nebo silném zmatení. Na nic nečekejte ani při dušení, potížích s dýcháním nebo náhlé silné alergické reakci s otokem. Než sanita dorazí, poskytněte první pomoc.

Jak zvládnout nemoc nebo úraz v cizím prostředí?

Největším problémem je překonání jazykové bariéry, takže určitě si ve slovníku najděte základní výrazy – lékař, nemocnice, bolest, pomoc… v místním jazyce. Ke komplikovanější konverzaci je možné využít aplikace, například Google Translate, která umožňuje rychlý překlad mluveného i psaného slova, dokonce i offline. Některé pojišťovny, včetně nás, nabízejí v rámci asistenčních služeb telefonického tlumočníka, který může komunikovat přímo s lékařem. Takže i tady najdete účinnou pomoc. Pro všechny případy doporučujeme ještě před cestou sepsat seznam svých alergií, chronických nemocí a užívaných léků v angličtině (nebo místním jazyce) a raději být připraven!

 čekání na lékaře v zahraničíVe státních nemocnicích mohou být delší čekací doby a standard péče se může lišit podle země. Asistenční služba cestovního pojištění vám ale vždy doporučí nejvhodnější zařízení.
 

Které zdravotní problémy trápí Čechy v zahraničí nejčastěji?

  • Cestovatelský průjem: Jeho příčinou bývá kontaminovaná voda, jídlo nebo špatná hygiena a nejčastěji útočí v některých zemích Asie, Afriky a Jižní Ameriky. Nejlepší prevencí je pít jen balenou vodu, vyhýbat se ledu, ovoce a zeleninu omývat.
  • Horečnatá onemocnění: Obvykle to jsou chřipka, covid-19, nebo jiné virové infekce. Riziko se zvyšuje při cestování letadlem a pobytu v místech s vysokou koncentrací lidí. 
  • Tropické nemoci: Běžné infekce v zemích s tropickým a subtropickým podnebím jsou malárie, dengue, žlutá zimnice nebo zika virus.  Nejlepší prevencí je očkování, poradit se o něm je možné před cestou třeba v Centru cestovní medicíny.
  • Respirační infekce: Záněty průdušek, angína nebo zápal plic jsou často spojené se změnou klimatu, klimatizací a cestováním letadlem. 
  • Úžeh a úpal: Jsou důsledkem nadměrného pobytu na slunci, nedostatečné hydratace a ochrany opalovacími krémy.  
  • Alergické reakce: Mohou nastat po bodnutí exotickým hmyzem nebo konzumaci neznámých potravin. 
  • Úrazy: Nejčastěji bývají důsledkem sportovních aktivit, pádů nebo dopravních nehod.

Mám kartičku EHIC, to přece po Evropě stačí…

V Evropské unii můžete využít k ošetření kartičku zdravotní pojišťovny, tedy Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC). Ten kryje neodkladnou zdravotní péči ve všech státech Evropské unie, ale i v Norsku, Švýcarsku, Lichtenštejnsku a na Islandu. Ale pozor, pouze ve veřejných zdravotnických zařízeních a za stejných podmínek, jaké mají místní obyvatelé, takže i s případnou spoluúčastí.

Vyšší bere, karta CP je „trumf“?

Naopak EHIC nepomůže při léčbě v soukromých zdravotnických zařízeníchneproplatí ani repatriaci domů, což mohou v případě leteckého speciálu být i statisíce. Dále je to zubařské ošetření – ve většině zemí EU je totiž stomatologická péče hrazena jen částečně, nebo není kryta vůbec. A v neposlední řadě je to spoluúčast. Například u platby za léky a ošetření je v zahraničí finanční podíl pacienta relativně vysoký. Takže tady je potřeba vytasit trumf – kartičku CP, tedy cestovního pojištění!

Proč je cestovní pojištění nutností?

Je to hlavně kvůli rozsahu rizik, která finančně pokryje. Kromě klasických léčebných výloh a převozů – sanitkou, ale třeba i speciálním letadlem, nabízí i další užitečná připojištění. Třeba odpovědnosti za škodu na majetku nebo za zdravotní újmu, kterou byste v zahraničí způsobili někomu jinému. Pojištění úrazu, za který získáte odškodnění nebo pojištění zavazadel pro případ jejich ztráty, krádeže nebo poškození. Vyplatí se i storno zájezdu či pojištění nevyužité dovolené… V nabídkách pojišťoven toho najdete ještě mnohem víc, takže si jistě vyberete.

A sjednat pojištění je tak snadné – jen na pár kliknutí! Pojištění MojeCestování máte v mobilu už za 2 minuty. Na léto navíc s 20% slevou a děti do 6 let mají celoročně pojištění zcela zdarma a ty starší za polovinu.

 

Jaký limit na léčebné výlohy je optimální? Záleží na destinaci…

  • Evropa: Minimální doporučené krytí je 2–3 miliony Kč.
  • USA a Kanada: Doporučená částka je 10 milionů Kč a víc, kvůli extrémně vysokým nákladům na léčbu.
  • Asie a Austrálie: Za bezpečné krytí je považováno 5 milionů Kč.
  • Afrika a Jižní Amerika: Doporučuje se alespoň 5 milionů Kč, a to proto, že zdravotní péče je často dostupná jen v soukromých zařízeních.
Vzhledem k tomu, že některé pojišťovny nabízejí stamilionové nebo dokonce neomezené limity, tak pokud cestujete do zemí s drahou lékařskou péčí, vybírejte z těchto variant. Naše cestovní pojištění má například léčebné výlohy s limitem až 250 milionů korun.

Jak si správně nastavit cestovní pojištění?

Není to žádná věda – stačí spočítat počet dní cesty a zohlednit aktivity, které na dovolené máte v plánu provozovat. Takže pro turistiku stačí standardní pojištění léčebných výloh, připojištění je třeba až pro rizikovější sportovní aktivity. Při cestování s malými dětmi se určitě vyplatí pojištění storna, protože nikdy nevíte, kdy onemocní a nikam nepojedete. Z pojištění pak můžete získat finanční náhradu za letenky, ubytování a další služby. Jestliže máte v plánu poznávat cizí země autem, není od věci pojištění právní ochrany pro případ právního sporu v zahraničí, třeba při dopravní nehodě. U delších pobytů nebo rizikových destinací je lepší prokonzultovat vhodné pojištění s odborníkem.

Mám cestovní pojištění, kdo mi pomůže najít nejbližšího lékaře nebo kliniku?

Právě v této chvíli oceníte zásadní roli asistenční služby vztahující se ke každému cestovnímu pojištění. Funguje nonstop, takže i o půlnoci vyhledá vhodného lékaře. A nejen to – ověří kvalitu zařízení, při neakutním ošetření zajistí rezervaci termínu a pomůže i s případným překladem při komunikaci s lékaři. V případě hospitalizace zajistí kontakt s rodinou, koordinaci léčby, organizaci případného převozu a pomůže i s tlumočením. V krizi je fakt nepostradatelná, proto kontakt na linku asistenční služby mějte vždy uloženou v mobilu, aby byla kdykoliv hned po ruce!

Ztratil se mi kufr a byly v něm i léky

Když se ztratí zavazadlo a nemáte své léky, je to průšvih, který je třeba řešit hned. Ekvivalentní přípravek dokáže doporučit magistr v lékárně, místní alternativu například s jiným obchodním názvem, ale stejnou účinnou látkou může předepsat i místní lékař. Ale zase, jako první v této prekérní situaci zavolejte asistenční linku pojišťovny – nejenže pomůže najít vhodný lék, ale zajistí i jeho objednání. Pokud víte, že jedete do země s omezenou dostupností léků, vezměte si dostatečnou zásobu s sebou a rozdělte ji do několika zavazadel.

Pomoc, nechávají si mě v nemocnici

Zvlášť v případě hospitalizace je třeba okamžitě informovat asistenční službu. Ta nemocnici poskytne informace o rozsahu vašeho pojištění, v případě operace nebo komplikací pomáhá s překladem a komunikací mezi lékaři a rodinou. Důležité je si po propuštění z nemocnice vždy vyžádat lékařskou zprávu, potvrzení o provedené léčbě a účet pro pojišťovnu.

Kde uplatnit náhrady za nemoci v cizině po návratu domů?

Pokud jste museli v zahraničí platit za lékařskou péči nebo léky, můžete požádat o refundaci. Náklady na ošetření ve veřejném zdravotnictví prostřednictvím EHIC je možné refundovat přes vaši zdravotní pojišťovnu v ČR. Stačí předložit originály účtenek, lékařské zprávy a formulář se žádostí.

Pro refundaci nákladů z cestovního pojištění kontaktujte svoji komerční pojišťovnu a předložte také originály účtenek za ošetření, léky a převozy – jde o veškeré lékařské zprávy s diagnózou a popisem zákroků, účtenky a potvrzení o platbách za drobná ošetření z ambulancí, které vyžadovaly i přes existenci pojištění okamžitou platbu, nebo za stomatologický zákrok či léky na předpis. A připravte si také potvrzení o platbě, například bankovní výpis.

Po návratu domů doporučujeme udělat si fyzické i digitální kopie všech dokladů, které předáte pojišťovně a uchovat je pro případnou kontrolu. Pokud byste náhodou měli komplikace s refundací, můžete se obrátit na kancelář ombudsmanky České asociace pojišťoven.

Tyto webové stránky používají soubory cookies, které mohou obsahovat osobní údaje. Tyto údaje ukládáme na základě Vašich preferencí, které můžete nastavit zde. Více informací o způsobu zpracování souborů cookies naleznete v Podmínkách používání cookies.
Upravit nastavení